امروز جمعه  ۶ مهر ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۲:۲۹ - مشاهده: ۹۲

«هدف قرارگرفتن همزمان غزه و کرانه باختری از سوی رژیم صهیونیستی»

( از سلسله گزارشهای پایش نقض حقوق بشر رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی)

در 12 شهریور 1403برابر با 2 سپتامبر 2024 فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین از سال 1967 ، هشدار داد که تشدید حملات نظامی اسرائیل به شمال کرانه باختری، تشدید خطرناک خشونت و نقض فاحش حقوق بشر ارتکابی از سوی اسرائیل علیه مردم فلسطین از 7 اکتبر 2023 بشمار می رود. وی در این خصوص اظهار داشت: «خشونت نسل کشی اسرائیل در معرض خطر عبور از غزه و انتشار در کل اراضی اشغالی فلسطین است»." نوشته‌های روی دیوار ها موجود است و ما نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد هیچ فلسطینی از کنترل و نظارت بی قید و شرط اسرائیلی‌ها در امان نیست. هرچند این موضوع قبل از حمله حماس در 7 اکتبر نیز وجود داشت، اما خطر از آن زمان تشدید شده است».
تحریکات مستمر نسل کشی توسط رهبران و مقامات ارشد اسرائیل بدون مجازات باقی می ماند و اغلب توسط سربازان، شهرک نشینان مسلح و دیگران انجام می‌شود و قصد نابودی مردم فلسطین تحت اشغال را آشکار می سازد. درخواست‌های بلند بالا و روزافزون رهبران اسرائیل برای تبدیل شهرک‌های کرانه باختری و اردوگاه‌های آوارگان به «غزه کوچک»، به عملیات نظامی تبدیل می‌شود که باعث تلفات سنگین و ویرانی گسترده در مناطق شهری کرانه باختری میگردد.
حملات نظامند هوایی و زمینی به استان‌های جنین، نابلس، تولکرم و طوبس، به ویژه هدف قرار دادن اردوگاه‌های پناهجویان، در چند ماه گذشته تشدید شده است. اخیراً در 28 اوت (7 شهریور 1403)، نیروهای اشغالگر اسرائیل یک عملیات نظامی تمام عیار را علیه این مناطق آغاز کردند که تاکنون موجب کشته شدن 22 فلسطینی و زخمی‌شدن ده‌ها نفر از آنان شده است.
پس از اعلام کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل مبنی بر اینکه « ما باید با این تهدید همانگونه رفتار کنیم که با زیرساخت های تروریستی در غزه برخورد کردیم. از جمله، تخلیه موقت ساکنان فلسطینی و هر اقدام دیگری که لازم باشد. جنگ حاضر جنگی برای همه چیز است و ما باید در آن پیروز شویم»، بولدوزرها زیرساخت های حیاتی از جمله جاده‌ها، شبکه‌های آب و انرژی را تخریب کرده وپست های بازرسی جدیدی ایجاد شده است
دستور تخلیه اردوگاه پناهندگان نور شمس در طولکرم و بیمارستان شهری در جنین تحت محاصره صادر شده است. بیمارستانی که در حال حاضر 150 بیمار را درمان می‌کند. نیروهای اشغالگر اسرائیل ورود به سه بیمارستان اصلی را مسدود نموده و منع رفت و آمد را اعمال کرده اند، در حالی که نیروهای زمینی اسرائیل به اردوگاه آوارگان شعفات در بیت المقدس شرقی حمله کرده و آن را محاصره کرده اند.

فرانچسکا آلبانیز خاطرنشان می سازد که از 7 اکتبر 2023 تاکنون، تعداد 652 فلسطینی از جمله 151 کودک،در خارج از غزه کشته شده اند و هزاران فلسطینی نیز زخمی، بیش از 3300 نفر آواره و بیش از 12000 نفر خودسرانه بازداشت شده اند که عملا گروگان قدرت اشغالگر غیرقانونی هستند.
خشونت فزاینده در کرانه باختری، با سطوح بی‌سابقه آوارگی، کاهش جمعیت و مصادره زمین از زمان قرارداد اسلو ، همزمان شده است. اقداماتی که توسط دولت اسرائیل با همکاری شبه‌نظامیان شهرک‌نشین صورت می‌گیرد. این امر حتی پس از اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری به این نتیجه رسید که اشغال مذکور غیرقانونی است، ادامه می‌یابد.

آلبانیز افزود: « آپارتاید اسرائیل همزمان غزه و کرانه باختری را به عنوان بخشی از روند کلی حذف، جایگزینی و گسترش سرزمینی ، مورد هدف قرار داده است» .وی هشدار داد:« معافیت طولانی مدت اعطائی به اسرائیل ، فلسطینی‌زدایی از اراضی اشغالی را امکان‌پذیر می‌کند و فلسطینی‌ها را در اختیار نیروهایی قرار می‌دهد که به عنوان یک گروه ملی به دنبال حذف فلسطینیان هستند.
جامعه بین‌المللی، متشکل از دولت‌ها و بازیگران غیردولتی، از جمله شرکت‌ها و مؤسسات مالی، باید برای پایان دادن به خطر نسل‌کشی مردم فلسطین تحت اشغال اسرائیل، تضمین پاسخگویی و در نهایت پایان دادن به استعمار سرزمین فلسطین توسط اسرائیل، هر کاری که می‌تواند انجام دهد».

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما